KIJK TERUG NAAR HET PROGRAMMA VAN CONGRES LEREN EN LESGEVEN, DAT OP 10 APRIL 2019 PLAATVOND IN HET BEATRIX THEATER IN UTRECHT

09:00 uur
Ontvangst met koffie en thee

Tussen negen en half tien ontvingen we de deelnemers in het Beatrix theater in Utrecht. Onder het genot van een kopje koffie of thee konden zij de informatiemarkt bezoeken.

09:30 uur
Opening congres door Kim Coppes

Om half 10 opende dagvoorzitter Kim Coppes het inhoudelijke programma van de studiedag. Zij bracht ons letterlijk in beweging met haar enthousiaste opening.

09:40 uur
Prof. dr. Margriet Sitskoorn - Beter lesgeven met breinkennis

In de fascinerende presentatie van breindeskundige Prof. dr. Margriet Sitskoorn leerden we hoe je kennis over de werking van het brein kunt gebruiken om beter les te geven. Zij gaf een inkijkje in motivatie, emoties en gedrag van de leerlingen en van jezelf.

Lees verder
10:40 uur
Pauze
11:10 uur
Prof. Dr. Ruud Veltenaar - Inspirerend lesgeven

Filosoof en inspirator Ruud Veltenaar zette ons aan het denken over innovatie in je onderwijs, persoonlijk leren, leiderschap en authenticiteit. Hij liet zien hoe je je leerlingen kunt inspireren. Hoe je hen met meer passie en flow kunt laten werken. Ook gaf hij ons een kijkje in de toekomst van leren en lesgeven.

Lees verder
12:15 uur
Lunchpauze

In de expozaal stond de lunch klaar. Naast eten en praten met collega's konden de deelnemers de informatiemarkt bezoeken. Je kon een kijkje nemen door een VR-bril, kennismaken met onderwijsmethoden en de nieuwste onderwijsboeken bekijken.

13:00 uur
Dr. Kees van Overveld - Omgaan met een moeilijke klas

In veel klassen is het gezellig, maar soms gaat het mis: leerlingen zijn brutaal, roepen of vechten. Wat doe je er aan? Gedragsdeskundige Kees van Overveld specialiseerde zich in dit onderwerp. Hij vertelde hoe je gedragsproblemen effectief kan aanpakken. Wij leerden wat er in zo’n klas gebeurt, waarom het escaleert en hoe je de klas weer in het gareel krijgt.

Lees verder
13:00 uur
1e Ronde keuzesessies

Deelnemers konden een keuze maken uit de volgende sessies: Omgaan met een moeilijke klas • Expliciete Directe Instructie (EDI) • Formatief toetsen VO • Kinderen met autisme in de klas • Rekenproblemen en dyscalculie

Lees verder
14:10 uur
Prof. Dr. Eveline Crone - Het puberende brein

Pubers maken een enorme ontwikkeling door. Zij verbeteren snel in gebruik van leerstrategieën en blinken uit in creatieve oplossingen. Maar ook nemen zij steeds meer risico’s en zijn ze heel gevoelig voor sociale druk. Cognitieve en emotionele vaardigheden ontwikkelen zich in een verschillend tempo. Wij leerden over het puberende brein en hoe je hier in de klas mee om kunt gaan.

Lees verder
14:10 uur
2e Ronde keuzesessies

Deelnemers konden een keuze maken uit de volgende sessies: Het puberende brein • Orde houden in de klas • Korte lontjes, machogedrag • Leren en lesgeven, wat werkt? • Houd leerlingen binnenboord

Lees verder
15:10 uur
Pauze
15:30 uur
Berthold Gunster - Omdenken in de klas

Lastige kinderen in de klas? Maak van dit probleem een kans door het om te denken. Berthold Gunster, bestseller auteur en omdenkfilosoof, liet zien hoe dit werkt en welke verrassende mogelijkheden er zijn voor het onderwijs.

Lees verder
15:30 uur
3e Ronde keuzesessies

Deelnemers konden een keuze maken uit de volgende sessies: Omdenken op school • Effectief rekenonderwijs • Korte lontjes, machogedrag • Pedagogische tact • Leesproblemen en dyslexie

Lees verder
16:30 uur
Einde

Na nog even te hebben nagepraat met een hapje en een drankje, gingen wij met een hoofd vol inspiratie en verfrissende inzichten terug naar huis.

Privacybeleid Algemene voorwaarden Volg ons!      Ons congres wordt beoordeeld met een 8.8!