Keuzesessies

13:00   Ronde 1    
16:30 Einde
Omgaan met een moeilijke klas Expliciete Directe Instructie (EDI) Formatief toetsen BAO / VO Kinderen met autisme in de klas Rekenproblemen en dyscalculie
Dr. Kees van Overveld Marcel Schmeier, MSEN René Kneyber Hans Nieuwenstein Prof. dr. Hans van Luit
14:10 Ronde 2
Het puberende brein in de klas Hoe krijg je een rustige klas? Korte lontjes, machogedrag Leren en lesgeven wat werkt? Houd leerlingen binnenboord
Prof. dr. Eveline Crone Rene Kneyber Hans Kaldenbach Monique Marreveld Drs. José Wichers-Bots
15:10 Middagpauze
15:30 Ronde 3
Omdenken in de klas Effectief rekenonderwijs Korte lontjes, machogedrag Pedagogische tact Leesproblemen en dyslexie
Berthold Gunster Marcel Schmeijer Hans Kaldenbach Drs. Peter Mol Prof. dr. Aryan van der Leij

Keuzesessies

13:00 uur
Omgaan met een moeilijke klas - Dr. Kees van Overveld

In veel klassen is het gezellig, maar soms gaat het mis: leerlingen zijn brutaal, roepen of vechten. Je leert wat er in zo’n klas gebeurt, waarom het escaleert en hoe je de klas weer in het gareel krijgt.

Lees verder
13:00 uur
Expliciete directe instructie - Marcel Schmeijer

Expliciete directe Instructie (EDI) versnelt en versterkt het leren van kinderen. Je leert hoe je dit kunt toepassen en hoe je leerstof effectief herhaalt en oefent. Je krijgt veel tips en technieken voor een goede les.

13:00 uur
Formatief toetsen - René Kneyber

Veel scholen willen aan de slag met formatief toetsen. Maar hoe doe je dat? Je leert de drie kernstrategieën met praktische voorbeelden die de volgende les direct toepasbaar zijn.

13:00 uur
Kinderen met autisme in de klas - Hans Nieuwenstein

Autisme expert Hans Nieuwenstein geeft je praktische oplossingen voor problemen die kinderen met autisme tegenkomen. Je krijgt inzicht in het ontstaan van gedrag en wat je kunt doen in je eigen klas.

Lees verder
13:00 uur
Rekenproblemen en dyscalculie - Prof. dr. Hans van Luit

Hoe verloopt de ontwikkeling van kinderen met ernstige rekenproblemen of dyscalculie van groep 1 tot het einde van de basisschool en wat kun je hieraan doen? Vroeg ingrijpen helpt.

14:10 uur
Het puberende brein - Prof. dr. Eveline Crone

Pubers maken een enorme ontwikkeling door. Zij verbeteren snel in gebruik van leerstrategieën en blinken uit in creatieve oplossingen. Maar ook nemen zij steeds meer risico’s en zijn ze heel gevoelig voor sociale druk. Cognitieve en emotionele vaardigheden ontwikkelen zich in een verschillend tempo. Hoe ga je hiermee om?

14:10 uur
Orde houden in de klas - René Kneyber

In een rustige klas is het veel prettiger werken en leren. Maar hoe krijg je een rustige klas? Wiskunde docent René Kneyber laat met humor en voorbeelden zien hoe je dit kunt doen, mét behoud van een goede sfeer.

Lees verder
14:10 uur
Korte lontjes, machogedrag - Hans Kaldenbach en acteur

Het gedrag van ‘korte lontjes’ is brutaal, lichtgeraakt machogedrag. Hans en de acteur laten zien, hoe je met dit gedrag kunt omgaan. Je krijgt veel concrete tips. Deze sessie wordt zowel in ronde 2 als in ronde 3 gegeven.

Lees verder
14:10 uur
Leren en lesgeven wat werkt? - Monique Marreveld

Hoe zorg je dat je het werkgeheugen van leerlingen niet overbelast? Hoe laat je nieuwe kennis goed landen? En hoe geef je goede feedback? In deze leerzame workshop van Didactief krijg je minstens 10 concrete tips om leerlingen te helpen effectiever en beter te leren.

14:10 uur
Houd leerlingen binnenboord - Drs. José Wichers-Bots

Hoe voorkom je dat leerlingen uitvallen op school en thuis komen te zitten? Aan de hand van cases uit Passend Onderwijs leer je wat je als leerlingbegeleider of gedragskundige op school kunt doen.

15:30 uur
Omdenken op school - Berthold Gunster

Lastige kinderen in de klas? Maak van dit probleem een kans. Maak van een gebrek een talent, door het om te denken. Berthold Gunster, bestseller auteur en omdenkfilosoof, laat zien hoe dit werkt en welke verrassende mogelijkheden er zijn voor het onderwijs.

Lees verder
15:30 uur
Effectief rekenonderwijs - Marcel Schmeijer

Door het realistisch rekenen is de rekendidactiek sterk gewijzigd. Kinderen leren geen vaste oplossingsprocedures meer. Maar wat zegt de wetenschap hierover? In deze praktische sessie krijg je veel handvatten voor je rekenonderwijs.

15:30 uur
Korte lontjes, machogedrag - Hans Kaldenbach en acteur

Het gedrag van ‘korte lontjes’ is brutaal, lichtgeraakt machogedrag. Hans en de acteur laten zien, hoe je met dit gedrag kunt omgaan. Je krijgt veel concrete tips. Deze sessie wordt zowel in ronde 2 als in ronde 3 gegeven.

Lees verder
15:30 uur
Pedagogische tact - Drs. Peter Mol

Opvallend gedrag stoort in de groep en roept emotie op bij de leraar. Hoe voorkom je dit gedrag? Peter Mol laat zien hoe je met pedagogische tact en enige humor beter inspeelt op moeilijke situaties.

Lees verder
15:30 uur
Leesproblemen en dyslexie - Prof. dr. Aryan van der Leij

Hoe signaleer je dyslexie en wat kun je doen om ernstige leesproblemen te voorkomen? Aryan van der Leij laat zien hoe je dit aanpakt en welke geschikte interventies er zijn.

Privacybeleid Algemene voorwaarden Volg ons!      Ons congres wordt beoordeeld met een 8.8!